
 
 
Adrian Mallett 
adrian.mallett@afmwebdesign.com 
 
Our Ref: 1444897 
 
13 June 2012 
 
Dear Mr Mallett 
 
 

(1) BBC coverage of issues relating to the events of 9/11 

(2) The Conspiracy Files: 9/11 Ten Years On – 29 August 2011 – BBC Two 
 
I am responding to your appeal to the BBC Trust, following the decision of the Editorial 
Complaints Unit (ECU) at Stage 2 of the complaints process not to uphold your 
complaint. Your appeal concerned the BBC‘s coverage of issues relating to the events 
of 11 September 2001 (9/11) in general, and the above programme in particular. 
 
First, I should explain that the Trust does not adjudicate on every appeal that is 
brought to it, and part of the role of the BBC Trust‘s Head of Editorial Standards, Fran 
O‘Brien, is to check that appeals qualify for consideration by the Trust or one of its 
complaints committees under the Complaints Framework. You can find full details of 
the Complaints Framework and Trust appeals procedures here: 
www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how_we_govern/protocols_policy/compliance_oversight
.shtml  
 
I am writing this response on behalf of the Head of Editorial Standards, who has 
explained her decision to me. An independent editorial adviser has read all the 
correspondence in your case and viewed the programme in question. Although it was 
not feasible for the Head of Editorial Standards to review all the BBC‘s output during 
the past ten-and-a-half years concerning the events of 9/11, she has taken into 
account all the appeals to the Trust and all the adjudications of the Trust‘s Editorial 
Standards Committee (ESC) on the subject since 2007 (when the BBC Trust came into 
existence). 
 
The Trust has received other appeals that required consideration of the same 
substantive issues as your complaint, and of other issues. The Head of Editorial 
Standards has read every appeal, and considered the merits of each individually in 
deciding whether it qualified for consideration by the ESC. In accordance with 
paragraph 5.3(e) of the Complaints Framework,1 it has been deemed appropriate to 
send a consolidated response to all complainants in this matter. This decision was 
approved by the Editorial Standards Committee offline on 11 May 2012. 

                                                 
1 See: 
www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/e3_complaints_fr_work.p

df  

mailto:adrian.mallett@afmwebdesign.com
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how_we_govern/protocols_policy/compliance_oversight.shtml
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how_we_govern/protocols_policy/compliance_oversight.shtml
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/e3_complaints_fr_work.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/e3_complaints_fr_work.pdf


 2 

 
 
 
This is intended to ensure that the key reasons for the Head of Editorial Standards‘ 
decisions on all the issues raised in the various appeals are communicated in the most 
cost-efficient and timely manner. Consequently, this letter is generic in nature, and 
may deal with issues that are beyond the scope of your complaint; nevertheless, it will, 
I believe, address all the issues you have raised and provide you with the fullest 
explanation of Fran O‘Brien‘s decision. 
  
The Trust also received a number of supporting emails from correspondents who had 
not made a complaint through the BBC‘s complaints process, but wished to support the 
points made by those who have submitted appeals. 
 
Having taken all relevant matters into account, the Head of Editorial Standards did not 
consider that any of the appeals arising from this matter had a reasonable prospect of 
success, or that it would be appropriate for any appeal to proceed to the ESC. I should 
like to explain why. 
 
Preliminary matters 
 

The Head of Editorial Standards’ remit 
 
Paragraph 3.10(d) of the Trust‘s Editorial Complaints and Appeals Procedures2 states: 
 

Your appeal must raise a matter of substance – in particular, that, in the opinion 
of the Trust, there is sufficient evidence to suggest that the appeal has a 
reasonable prospect of success and there is a case for the BBC Executive to 
answer. Consideration will also be given to whether it is appropriate, 
proportionate and cost-effective for the Trust to address an appeal. For 
example, given the distinct roles and responsibilities of the Trust and the 
Executive, the Trust will not usually take appeals relating to day to day 
operational issues. 

 
I should emphasise at the outset that it is not within the Head of Editorial Standards‘ 
remit to decide upon the validity of any of the competing versions of the events of 
9/11. Her task at this stage of the complaints process is to evaluate all the evidence 
that complainants have adduced in support of alleged breaches of the BBC‘s Editorial 
Guidelines, and to decide on that basis whether an appeal has a reasonable prospect 
of success. She must also consider whether it is appropriate, proportionate and cost-
effective for the Trust to address an appeal, and whether the issues raised by an 
appeal fall within the Trust‘s responsibilities. 
 

 

                                                 
2  
See: www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/complaints_fr_work

_ed_complaints.pdf  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/complaints_fr_work_ed_complaints.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/complaints_fr_work_ed_complaints.pdf


 3 

 
 
 
Previous ESC decisions 

 
The Conspiracy Files: 9/11 Ten Years On was an updated version of a 2007 edition of 
The Conspiracy Files. Some elements of the later edition were essentially identical to 
the earlier edition, some were revised and updated, and some were completely new.  
The 2007 edition was investigated and twice adjudicated upon by the ESC.3  
In neither of those decisions was an appeal upheld. The Trust is the final arbiter in the 
BBC‘s complaints process, and the ESC‘s decisions on matters relating to editorial 
standards are final. In considering your complaint, the Head of Editorial Standards was 
therefore bound by the ESC‘s past findings, and was unable to reconsider any matter 
that the ESC had previously decided. Consequently, insofar as the content of the 2011 
edition corresponded to that of the 2007 edition, Ms O‘Brien‘s decision is based upon 
the ESC‘s findings on editorial matters such as the programme‘s approach to the 
subject, the selection of contributors, and the application to such a programme of the 
requirement of due impartiality. 
 
Summary of complaints 
 

Scope of complaints 
 
Complainants‘ appeals raised editorial issues relating to potential breaches of the BBC‘s 
Editorial Guidelines on: 
 

1. Accuracy; 
2. Impartiality; 
3. Harm and Offence; 
4. Fairness, Contributors and Consent; 
5. War, Terror and Emergencies; 
6. Editorial Integrity and Independence from External Interests; and 

7. Accountability; 

Complainants also raised: 
 

8. regulatory issues relating to the BBC‘s Royal Charter and its Agreement with the 
Secretary of State for Culture, Media and Sport.4 

 
 
 
 

                                                 
3 See: www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/esc_bulletins/nov07.pdf  
4 These concerned the BBC‘s editorial integrity and independence from government interests, and its 

role in supporting ―informed democracy‖. The text of the BBC‘s Royal Charter and its Agreement with 
the Secretary of State for Culture, Media and Sport (and of amendments to the latter) can be found at: 

www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how_we_govern/charter_and_agreement/index.shtml 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/esc_bulletins/nov07.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how_we_govern/charter_and_agreement/index.shtml


 4 

A large number of points of complaint concerned the omission from the programme of 
certain content, such as contributions from particular eye-witnesses, relatives of 
victims, proponents of alternative theories and interest groups, and certain 
information, argument and analysis. Complainants argued that such omissions 
amounted to breaches of the Editorial Guidelines on both Accuracy and Impartiality. 
 
1. Accuracy 
 
1.1 General 
 
One complainant argued that the programme had inaccurately described the official 
version of events as ―unequivocal‖, whereas the official version had changed over time, 
with later iterations contradicting earlier ones. Another complainant argued that the 
programme makers had knowingly misled the audience. 
 
1.2 Collapse of World Trade Center (WTC) towers 
 
Complainants argued that the programme‘s explanation of the cause of the collapse of 
the WTC‘s North (WTC1) and South (WTC2) Towers (the Twin Towers) and Tower 7 
(WTC7) was inaccurate. It was argued that contributor Professor Abolhassan Astaneh‘s 
theory5 which had been included in the programme had been discredited by Architects 
and Engineers for 911 Truth and others.  
 
One complainant challenged the BBC to explain why it had aired the ‗pancake theory‘,6 
which official investigators had rejected. The complainant also queried why the 
programme had not reported that the National Institute of Standards and Technology 
(NIST) report7 into the collapse of WTC1 and WTC2 had only addressed the collapse of 
the floors immediately involved with the aircraft impacts, not the disintegration of the 
whole building.  
 
Complaint was also made that the programme‘s failure to mention that WTC1 and 
WTC2 had contained 47 uprights intermeshed with steel beams accredited to withstand 
2,000 degrees8 was misleading. The complainant observed that, according to the laws 
of physics, towers with 110 floors (WTC1 and WTC2) and 47 floors (WTC7) could not 
disintegrate into microscopic dust within seconds as a result of ―small fires‖. The 
complainant also argued that the programme had misrepresented the findings of the 
RJ Lee Group‘s WTC Dust Signature Report .9  
 
                                                 
5 Ie, that the Twin Towers‘ structural integrity had depended on thin load-bearing walls. 
6 I understand that this theory was proposed by the Federal Emergency Management Agency (FEMA) in 
its World Trade Center Building Performance Study (2002): see 

www.fema.gov/library/viewRecord.do?id=1728 ; www.fema.gov/pdf/library/fema403_ch2.pdf  
7 See: www.nist.gov/customcf/get_pdf.cfm?pub_id=909017 (NCSTAR 1, September 2005) p xxxvii, fn 2; 
p 82, fn 13. 
8 The unit of thermal measurement was not specified. 
9 See: www.rjlg.com/litigation-services/case-studies/establishing-the-wtc-dust-signature-managing-post-

911-environmental-and-damage-assessments.aspx ; 
911research.wtc7.net/essays/thermite/cache/nyenvirolaw_WTCDustSignatureCompositionAndMorpholog

y.pdf  

http://www.fema.gov/library/viewRecord.do?id=1728
http://www.fema.gov/pdf/library/fema403_ch2.pdf
http://www.nist.gov/customcf/get_pdf.cfm?pub_id=909017
http://www.rjlg.com/litigation-services/case-studies/establishing-the-wtc-dust-signature-managing-post-911-environmental-and-damage-assessments.aspx
http://www.rjlg.com/litigation-services/case-studies/establishing-the-wtc-dust-signature-managing-post-911-environmental-and-damage-assessments.aspx
http://911research.wtc7.net/essays/thermite/cache/nyenvirolaw_WTCDustSignatureCompositionAndMorphology.pdf
http://911research.wtc7.net/essays/thermite/cache/nyenvirolaw_WTCDustSignatureCompositionAndMorphology.pdf


 5 

One complainant noted that the BBC had reported the collapse of WTC7 20 minutes 
before it actually happened,10 which implied that this was evidence that WTC7 had not 
collapsed as a result of structural failure. 
 
1.3 Presence of thermitic material in WTC dust 

 
One complainant stated that the programme had failed to link contributor Professor 
Niels Harrit‘s discovery of thermitic material in dust from the collapsed WTC to the 
available chain of evidence. According to the complainant, the presence of explosive 
residues corroborated architect Richard Gage‘s theory of controlled demolitions, which 
in turn echoed firefighters‘ reports of explosions before the WTC towers collapsed.  
 
 
This accorded with ―seismic proof‖ of an explosion at the WTC prior to the first aircraft 
strike,11 which confirmed janitor William Rodriguez‘s account of an explosion in WTC1. 
In the complainant‘s view, this omission had resulted in the misrepresentation of 
Professor Harrit‘s findings, and was evidence of bias (see further under Impartiality, 
below). It was also argued that contributor Professor Chris Pistorius‘ opposing view 
was not evidenced by any scientific paper or tests. 
 
1.4 Computer simulations 
 
One complainant argued that the programme had used computer simulations which 
were not based on peer-reviewed data and were therefore unreliable. 
 
1.5 Uncorrected errors 
 
One complainant noted that the 2007 edition of The Conspiracy Files had incorrectly 
claimed that WTC7 had not collapsed in free fall. Since then, the analysis of Architects 
and Engineers for 9/11 Truth had forced NIST to agree that WTC7 had come down at 
free-fall speed for at least 2.25 seconds.12 The programme had failed to make this 
―absolutely critical‖ correction.  
 
Another complainant challenged the BBC to explain why it had not corrected the 2007 
edition‘s inaccurate introduction and sign-off of contributor Professor Christoph 
Hoffman. 
 
1.6 Prior warnings 
 
One complainant argued that the programme had incorrectly stated that the FBI and 
CIA insisted that they had received no specific warnings of the 9/11 hijackings. 

                                                 
10 See: www.youtube.com/watch?v=_KtcOk-YYz8&feature=fvst  
11 See: Furlong and Ross 

www.journalof911studies.com/volume/200609/ExplosionInTowerBeforeJetHitByFurlongAndRoss.pdf and 
www.scholarsfor911truth.org/Article911SeismicProof.html ; Hoffman 

911research.wtc7.net/essays/demolition/seismic.html  
12 See: www.nist.gov/customcf/get_pdf.cfm?pub_id=861610 (NCSTAR 1A, November 2008) p 48 (final 

bullet). 

http://www.youtube.com/watch?v=_KtcOk-YYz8&feature=fvst
http://www.journalof911studies.com/volume/200609/ExplosionInTowerBeforeJetHitByFurlongAndRoss.pdf
http://www.scholarsfor911truth.org/Article911SeismicProof.html
http://911research.wtc7.net/essays/demolition/seismic.html
http://www.nist.gov/customcf/get_pdf.cfm?pub_id=861610


 6 

According to the complainant, the use of the word ―specific‖ obscured the fact that 
such information was indeed known by those agencies.  
 
Another complainant noted that Richard Clarke (then National Co-ordinator for Counter 
Terrorism) had stated elsewhere that the CIA knew that the hijackers were in the US 
and planning something, and that the CIA had deliberately withheld this information.13 
The complainant believed that the omission of Mr Clarke‘s statement was misleading. 
 
1.7 Disposal of WTC debris 
 
It was argued that the programme had inaccurately stated that all that remained of the 
WTC debris had been consigned to a hangar in New York State, whereas steel girders 
had been recycled and much of the debris was pulverised into dust. 
 
1.8 Other issues 
 
One complainant noted that, according to a BBC news report, five of the alleged 
hijackers were alive,14 and asked who (if the report was correct) had hijacked the 
planes. Another complainant argued that the inclusion of a CIA agent swearing 
allegiance at the start of the programme gave the misleading impression that the CIA 
was above reproach, whereas it was accepted that the CIA‘s activities were ―absolutely 
anchored in immorality and unethical behaviour‖. The same complainant argued that 
the programme had inaccurately stated that, when US air traffic control had tried to 
locate the hijacked planes, there were 4,500 ‗blips‘ on their screens, whereas all four 
hijacked planes should have been readily identifiable.  
 
It was also argued that the programme was misleading when it said that US military 
equipment and procedure were designed and oriented to identify and respond to 
external threats, not internal ones. One complainant argued that the programme had 
misled viewers by failing to disclose evidence of the US government‘s involvement in 
previous conspiracies. Another complainant argued that the programme had referred 
to other US Government conspiracies, but had said that questioning of the official 
version of events in relation to 9/11 was ―out of bounds‖, and had therefore failed to 
weigh all relevant facts. 
 
2. Impartiality 
 
2.1 General bias 
 
Complainants argued that, in general, the BBC‘s coverage of 9/11 during the past 10 
years had been biased in favour of the official version of events.  
 
 

                                                 
13 See: www.youtube.com/watch?v=bl6w1YaZdf8  
14 See: news.bbc.co.uk/2/hi/1559151.stm ; superseded by 

news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/1581063.stm  

http://www.youtube.com/watch?v=bl6w1YaZdf8
http://www.news.bbc.co.uk/2/hi/1559151.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/1581063.stm


 7 

According to complainants, the BBC had broadcast a number of items specifically 
aimed at debunking the views of so-called ‗conspiracy theorists‘, and various news and 
documentary items had grossly misrepresented crucial issues concerning flaws in the 
official version of events.  
 
One complainant argued that, given the ―pivotal‖ significance of 9/11, the BBC‘s failure 
to commission an investigative series, rather than an hour-long programme, indicated 
an intention to confuse the issues and engineer public acquiescence with the official 
version of events. 
 
A number of complaints of bias relating specifically to the programme were argued also 
to be of more general application. 
 
2.2 Bias by inaccuracy 
 
One complainant argued that all the BBC‘s programmes on 9/11 were biased, in that 
the inaccuracies and misrepresentations they contained were deliberate. 
 
2.3 Biased depiction of competing theories 
 
According to one complainant, the official version of events was consistently depicted 
as fact, which was not only inaccurate and misleading but also biased.  
 
Another complainant noted that the programme had included contributions (eg from 
writer Frank Spotnitz) which were intended to discredit and undermine alternative 
theorists‘ views. It was argued that the programme was designed to discredit those 
who questioned authority, and that it had repeatedly denigrated as ‗conspiracy 
theorists‘ those who criticised the official version.  
 
In the view of one complainant, the frequent repetition of the phrase ‗conspiracy 
theory‘ was used subliminally to condition the audience to support UK and US 
government policy. The complainant argued that, in addressing the persistence and 
potency of conspiracy theories, the programme had excluded certain writers and 
strands of thought, and had dishonestly ignored the fact that human behaviour was 
team-, group-, tribe-, clan- and family-oriented. The complainant also cited contributor 
Special Agent Jean O‘Connor‘s alleged denigration of those who questioned the official 
version of events as evidence of the programme‘s lack of due impartiality. 
 
2.4 Bias by omission: (1) Selection of contributors and perspectives 
 
It was argued that, as the programme had included contributions from 145 supporters 
of the official theory and just four sceptics, it contained a significant imbalance of 
views. One complainant felt that the programme had cherry-picked information and 
hypotheses which supported the official version of events. Some complainants 
contended that the BBC had failed to interview, or had restricted its broadcast of the 
accounts of, a number of individual eye-witnesses and advocates of alternative 
theories, and of campaigning organisations offering an alternative perspective.  



 8 

One complainant argued that, if such contributors had been unavailable for interview, 
their views should nevertheless have been reported. 
 
2.5 Bias by omission: (2) Collapse of WTC towers 
 
Complainants felt that the programme had not reflected the opinion of experts who 
questioned the official version of the cause of the Twin Towers‘ collapse, nor had it 
discussed any of the various theories which challenged the original NIST evaluation, 
including the evidence supporting the theory of controlled explosions. One complainant 
noted that the programme had failed to mention that there were explosions in the 
basements of the Twin Towers both before and after the aircraft had struck. 
 
It was argued that the programme had presented its explanation of why the WTC 
towers collapsed as fact, and had failed to acknowledge that this was disputed and 
was not supported by NIST or any other authority.  
 
The BBC had not reported the fact that NIST had initially stated that WTC7 did not 
collapse at free-fall speed, but had eventually been forced by independent scientists to 
accept that this had occurred for at least 2.25 seconds.15 Nor had the BBC reported 
that, according to experts, the only way such a building could have collapsed at free-
fall speed was by controlled demolition, using explosives.  
 
According to one complainant, the BBC had not shown any of the video footage of the 
collapse of WTC7, as a consequence of which the majority of the public were still 
unaware that a third tower had collapsed. The same complainant noted that the BBC 
had failed to report that the 9/11 Commission Report16 had not mentioned the collapse 
of WTC7. One complainant noted that the programme had not questioned why 
evidence from the Twin Towers had not been preserved and why standard 
investigation procedure was not followed. 
 
2.6 Bias by omission: (3) Presence of thermitic material in WTC dust 
 
One complainant queried why the BBC had not sought written (rather than oral) 
scientific evidence to challenge the claims of architect and campaigner Richard Gage 
and Professor Niels Harrit, which concerned the presence of thermitic material in dust 
from the WTC collapse. The programme‘s failure to link Professor Harrit‘s findings to 
the available chain of evidence was, in the complainant‘s view, a breach of the 
Impartiality Guidelines (as well as of the Accuracy Guidelines).  
 
According to another complainant, the editing of Professor Harrit‘s interview had 
presented a biased view of his theory, and the programme makers had tried to further 
discredit his findings by using testimony from experts who, by their own admission, 
had not actually looked at his work.  

                                                 
15 See: www.nist.gov/customcf/get_pdf.cfm?pub_id=861610 (NCSTAR 1A, November 2008) p 48 (final 
bullet). 
16 news.bbc.co.uk/nol/shared/bsp/hi/pdfs/22_07_04911Report.pdf  

http://www.nist.gov/customcf/get_pdf.cfm?pub_id=861610
http://news.bbc.co.uk/nol/shared/bsp/hi/pdfs/22_07_04911Report.pdf


 9 

Another complainant argued that the programme had depicted Professor Harrit‘s paper 
as ―irrelevant‖, had dismissed it because it had not been peer-reviewed, had sought to 
discredit Professor Harrit as a witness, and had not given him an opportunity to 
respond to criticism. This, the complainant argued, was evidence of bias. 
 
2.7 Bias by omission: (4) Pentagon/American Airlines Flight 77 
 
One complainant enquired about the whereabouts of the unreleased CCTV footage of 
the Pentagon strike, querying why BBC journalists had not asked to see it and why it 
was being kept secret. Complainants noted that the programme had not questioned 
why the US authorities had failed to release all available CCTV footage. One 
complainant also pointed out that the programme had not mentioned that the missile 
batteries protecting the Pentagon had failed. 
 
Complainants argued that the programme had also failed to mention the following 
factual irregularities: 
 

 data from Flight 77‘s ‗black box‘ recorder had been analysed by independent 
experts and did not match the official version of events; 

 9/11 Commissioner Timothy Roemer had commented on television that a ―missile … 
plane‖ had struck the Pentagon;17 

 no satisfactory explanation had been offered of how an airliner had hit the 
Pentagon without its wings and engines damaging the wall and windows adjacent 
to the perfectly round, 5-metre-diameter impact hole; 

 if the nose of an airliner had struck at the site of the impact hole, its engines would 
have been buried underground, and yet the lawn directly in front of the impact hole 
was unscathed; 

 the BBC had not reported that, according to Pilots for 9/11 Truth, it was impossible 
to fly an airliner at the given speed at virtually ground level, and that the hijacker 
alleged to have piloted the aircraft (an amateur pilot), and possibly even an 
experienced pilot, would have lacked the skill required to execute the manoeuvre 
that Flight 77 was alleged to have made. 

 
One complainant noted that the programme had stated, ―If a large passenger jet 
crashed into the Pentagon, why was the hole in the exterior wall apparently so small?‖ 
In the complainant‘s view, the use of word ―apparently‖ was intended to cast doubt on 
the claim, and was evidence of bias. It was also argued that the programme had not 
made it clear that the Pentagon was a crime scene, and so no wreckage should have 
been touched or removed, and that the programme had failed to mention that the 
Pentagon had received no warning of any attack. According to complainants, these 
omissions indicated a lack of balance. 
 
 
 
 
 

                                                 
17 See: www.youtube.com/watch?v=cWUMHPSKVyY  

http://www.youtube.com/watch?v=cWUMHPSKVyY


 10 

2.8 Bias by omission: (5) United Airlines Flight 93 
 
One complainant noted that the programme had not reported that mobile phone calls 
were said to have been made from Flight 93, but it was impossible to make such calls 
in 2001. Another complainant asked why the programme had not shown video footage 
of substantial wreckage at the crash site in Shanksville, Pennsylvania. 
 
2.9 Bias by omission: (6) Vested interests 
 
It was argued that the programme makers had effectively concealed the fact that 
certain contributors had a vested interest in the official version of events. Complainants 
argued that the programme had failed to disclose to the audience that: 
 

 the programme had included contributions from persons ―tied to the establishment 
by money, career and contract‖ and who were ―deeply enmeshed in the intelligence 
gathering and propaganda organisations of the US military‖; 

 the US government had funded the Purdue University computer animations for both 
the WTC and the Pentagon; 

 contributors Professor Richard Fruehan and Professor Chris Pistorius, both of 
Carnegie Mellon University, had benefited indirectly from government grants 
received by Carnegie Mellon; 

 the US government had funded contributor Professor Abolhassan Astaneh‘s 
research; 

 contributor structural engineer Allyn Kilsheimer had had a close relationship with 
the Pentagon and Department of Defense (especially during the tenure of the then 
Under Secretary of Defense (Comptroller) Dov Zakheim), from which he had ―made 
a good living‖. 

 
2.10 Bias by omission: (7) 9/11 Commission members and NIST reconsider 
initial findings 
 
Complainants argued that the programme had failed to report that the official version 
of events had been largely discredited by 9/11 Commission members‘ subsequent 
comments and NIST‘s revised conclusions. They noted that: 
 

 in his book The Ground Truth: The Story Behind America‘s Defense on 9/11, John 
Farmer (senior legal counsel, 9/11 Commission) had stated that the public had 
been seriously misled; 

 in their book Without Precedent, Thomas Kean and Lee Hamilton (9/11 Commission 
Chair and Vice-Chair respectively) had criticised the investigative process; 

 Bob Kerrey (9/11 Commission member) had subsequently questioned the findings 
of the official investigations and inquiries; 

 six out of 10 members of the original 9/11 Commission had stated on record that 
the investigation was a whitewash and that they had been ―set up to fail‖. 

 the programme had included facts and conclusions which had been withdrawn by 
NIST, and had therefore presented information which the official investigating 
bodies no longer supported.  

 



 11 

One complainant challenged the BBC to explain its failure to inform the audience that 
the majority of 9/11 Commission members had attributed the failings of the 9/11 
Commission Report to conflicting evidence submitted by the Federal Aviation 
Administration (FAA), the North American Aerospace Defense Command (NORAD), the 
White House, etc. 
 
2.11 Bias by omission: (8) Suspicious deaths 
 
One complainant noted that the BBC had omitted to report the suspicious deaths of a 
number of persons associated with inquiries into 9/11. It was argued that this omission 
amounted to a lack of balance. 
 
2.12 Bias by omission: (9) Other matters that should have been addressed 
 
Complainants argued that: 
 
 the programme had referred only to a ―routine military exercise‖ that had been 

taking place on 9/11, and had failed to mention the authorities‘ admission that an 
unprecedented number of military and emergency services exercises (described by 
one complainant as ―war games‖) had taken place on that day; 

 the programme had not reported that the procedure for the interception of hijacked 
aircraft was changed just before 9/11 and was changed back again shortly 
afterwards, nor had it reported the relevant testimony of then Secretary of 
Transportation, Norman Mineta; 

 the programme had not included relevant facts about terrorist funding, such as the 
$100,000 supplied by the Pakistani Inter Services Intelligence (ISI) and reported in 
the Wall Street Journal and Times of India; 

 the following lines of inquiry were not pursued: 
o the whereabouts of Secretary of Defense Donald Rumsfeld on 9/11; 
o ―ridiculous‖ evidence, such as the alleged discovery of singed hijacker passports. 

 
3. Harm and offence 
 
One complainant asserted that the programme had contained an image of very brief 
duration, perceived to be what the complainant termed a ―horse‘s ass‖, which the 
complainant construed as mocking alternative theorists‘ views. 
 
4. Fairness, contributors and consent 
 
Complainants argued that the interviewer‘s conduct had been unfair towards 
interviewee Professor Niels Harrit. Having viewed the unedited footage18 of the 
interview, one complainant likened it to ―a cruel cross-examination‖, and queried 
whether contributor Jean O‘Connor (who supported the official version of events) had 
been similarly grilled for three hours. According to another complainant, the unedited 
footage revealed attempts by the interviewer to provoke an angry response from 
Professor Harrit by means of repeated accusations, and to put words into his mouth. 

                                                 
18 See: www.youtube.com/watch?v=IT-pFzOo5YM  

http://www.youtube.com/watch?v=IT-pFzOo5YM


 12 

The complainant noted that the interviewer would have been able to cherry-pick clips 
to fit the preconceived editorial line. 
 
One complainant argued that it would have been ―editorially fairer‖ to have included 
first-hand, eyewitness contributions that supported alternative theories, rather than 
from secondary sources such as Alex Jones, Jim Fetzer and Dylan Avery. 
 
Another complainant argued that the programme‘s conclusion had been intended to 
make members of the 9/11 truth movement look like ―heartless individuals‖. According 
to the complainant, the programme had portrayed the makers of the Loose Change 
documentary as ―typical conspiracy theorists‖ seeking commercial gain, which in the 
complainant‘s view was an attempt to discredit their work. 
 
5. War, terror and emergencies 
 
One complainant argued that the BBC was in breach of section 11 of the Editorial 
Guidelines, in that it had failed to scrupulously apply the principles of accuracy and 
impartiality in covering an international emergency. 
 
6. Editorial integrity and independence from external interests 
 
Complainants argued that the BBC was allowing itself to be used as an instrument of 
government propaganda. They contended that, whereas the BBC purported to be 
independent of government, the terms of clauses 4 and 81 of its Agreement with the 
Secretary of State19 meant that it was effectively under state control. One complainant 
asserted that the BBC received money from the US State Department. Another 
complainant contended that the BBC was effectively carrying out the US government‘s 
‗full spectrum dominance‘ strategy to propagandise its position on 9/11. 
 
One complainant cited the former BBC Trust Chairman‘s preface to the Editorial 
Guidelines, in which he asserted that, without adherence to the Guidelines‘ standards 
of fairness, accuracy and impartiality, the BBC‘s key role in supporting an ―informed 
democracy‖ could not be achieved.  
 
Complainants argued that the BBC had knowingly kept the public misinformed in order 
to gain support for a war which the US had been planning, pre-9/11, to wage in 
Afghanistan. Another complainant argued that the events of 9/11 were the basis for 
widespread restrictions on civil liberties and for the ―War on Terror‖, which had led 
directly to two major wars, namely Afghanistan and Iraq.  
 
One complainant cited a report by the BBC‘s George Arney,20 which quoted a Pakistani 
diplomat‘s statement that the US had been planning military action against Osama Bin 
Laden and the Taliban before 9/11.  

                                                 
19 The text of the BBC‘s Royal Charter and its Agreement with the Secretary of State for Culture, Media 

and Sport (and of amendments to the latter) can be found at: 
www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how_we_govern/charter_and_agreement/index.shtml 
20 See: news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/1550366.stm  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how_we_govern/charter_and_agreement/index.shtml
http://www.news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/1550366.stm


 13 

The complainant also cited a BBC documentary entitled Timewatch – Operation 
Gladio,21 which concerned ―false flag‖ operations. In the complainant‘s view, the BBC‘s 
failure to re-broadcast the Timewatch programme was ―highly relevant and 
suspicious‖, and its failure to incorporate it into its coverage of 9/11 was ―grossly 
misleading‖. 
 
Summary of the ECU’s findings 
 
A full summary of the ECU‘s findings is attached at Annex I. 
 
Appeals to the Trust 
 
Complainants appealed against the ECU‘s decision across the whole range of issues 
that had been raised at Stages 1 and 2. In addition, complainants raised the following 
point of complaint: 
 
7. Accountability 
 
One complainant queried why the ECU had limited its investigation to issues of 
impartiality. Another complainant noted that the ECU had considered this complaint 
against the Editorial Guidelines on accuracy and impartiality, whereas in the 
complainant‘s view it concerned a regulatory matter. The same complainant argued 
that it would be ―dishonourable‖ for the Trust to limit its consideration of this complaint 
solely to the Editorial Guidelines, as the issues were too important and the programme 
so ―outrageous‖ in its selection of the available evidence. 
 
The ECU explained that its remit was limited to editorial matters, which was why it had 
considered complaints against the standards prescribed by the Editorial Guidelines. 
 
A full outline of the issues raised by complainants is attached at Annex 2. 
 
The Head of Editorial Standards’ decision 
 
It was evident from the tone of complainants‘ correspondence that this subject had 
aroused grave concerns and strong feelings. The Head of Editorial Standards noted 
that complainants had presented their arguments with great conviction and in 
considerable detail. The Head of Editorial Standards considered complainants‘ appeals 
against the Editorial Guidelines on (1) Accuracy, (2) Impartiality, (3) Harm and 
Offence, (4) Fairness, Contributors and Consent, (5) War, Terror and Emergencies, 
(6) Editorial Integrity and Independence from External Interests, and 
(7) Accountability, the relevant provisions of which are set out in Annex 3 below. 
 
 
 
 
 

                                                 
21 See: www.youtube.com/watch?v=7fB6nViwJcM  

http://www.youtube.com/watch?v=7fB6nViwJcM


 14 

1. Accuracy 
 
The Head of Editorial Standards noted that the programme was an updated version of 
one of a series which had sought to give audiences an overview of the phenomenon of 
the conspiracy theory. She also noted that certain issues relating to accuracy had 
already been decided upon by the ESC in its decision on the 2007 edition, and that 
those findings therefore also applied to the corresponding elements of the 2011 
edition. 
 
So far as issues of accuracy not covered by the ESC‘s decision were concerned, the 
Head of Editorial Standards adopted the ECU‘s findings, and felt there was little she 
could usefully add to its analysis, which she considered to be thorough, detailed and 
fair-minded. In her view, there was insufficient evidence that any appeal had a 
reasonable prospect of success on the ground that the programme was inaccurate 
and/or misleading. Nor did the Head of Editorial Standards consider it to be 
appropriate, proportionate or cost-effective for the Trust to address any appeal on 
accuracy issues. 
 
The Head of Editorial Standards noted that the ECU had not expressly referred in its 
findings to certain allegations of inaccuracy that complainants had made. Although the 
ECU had implicitly rejected those points of complaint, the Head of Editorial Standards 
took the view that, for the sake of completeness, she should address them in this 
letter. 
 
1.1  
 
With regard to the complaint that the programme makers had knowingly misled the 
audience, the Head of Editorial Standards noted that, as the ECU had found that the 
programme was duly accurate (with which she felt the Trustees would agree), this 
complaint necessarily fell away. 
 
1.2  
 
With regard to the BBC‘s having reported the collapse of WTC7 20 minutes before it 
actually happened, the Head of Editorial Standards noted that the ESC had previously 
decided that BBC World‘s Head of News had satisfactorily explained the sequence of 
events.22 
 
1.8  
 
With regard to the report that five of the alleged hijackers were alive, the Head of 
Editorial Standards noted that a blog by the Editor, BBC News website23 had explained 
that the confusion over names and identities may have arisen because the names in 
question were common Arabic and Islamic names.  

                                                 
22 See: www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2007/02/part_of_the_conspiracy.html; 
www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2007/03/part_of_the_conspiracy_2.html  
23 See: www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2006/10/911_conspiracy_theory_1.html  

http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2007/02/part_of_the_conspiracy.html
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2007/03/part_of_the_conspiracy_2.html
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2006/10/911_conspiracy_theory_1.html


 15 

She also noted that the blog had quoted the FBI‘s statement that it was confident that 
it had positively identified the hijackers, and that the 9/11 investigation had been 
thoroughly reviewed by the National Commission on Terrorist Attacks Upon the United 
States and the House and Senate Joint Inquiry, neither of which had raised doubts 
about the hijackers‘ identity. In the Head of Editorial Standards‘ view, Trustees would 
not agree that the omission of this relatively minor point had any significant bearing on 
the accuracy (or, for that matter, the impartiality) of the programme. 
 
2. Impartiality 

 
2.1 General bias 
 
The Head of Editorial Standards noted that, according to the Editorial Guidelines, due 
impartiality was often more than a matter of balance between opposing viewpoints, 
and that it did not require absolute neutrality on every issue or detachment from 
fundamental democratic principles. She also noted that, according to the Guidelines: 
impartiality did not necessarily require the range of perspectives or opinions to be 
covered in equal proportions, either across the BBC‘s output as a whole, or within a 
single programme, web page or item; that views should be accorded their ‗due 
weight‘; and that minority views should not necessarily be given equal weight to the 
prevailing consensus. 
 
The Head of Editorial Standards is aware of all appeals received on this issue since 
2007.  None have been upheld and the Head of Editorial Standards therefore found no 
evidence that the BBC‘s output on 9/11 had failed to consider the broad perspective or 
to ensure that the existence of a range of views had been appropriately reflected. Nor 
was there any evidence, in her view, that the BBC‘s application of due impartiality had 
not been adequate and appropriate to the output, taking account of the subject and 
nature of the content, the likely audience expectation and any signposting that might 
have influenced that expectation. 
 
She therefore concluded that there was insufficient evidence to suggest that any 
appeal had a reasonable prospect of success on this ground, or that it would be 
appropriate for any appeal to proceed to the ESC. 
 
2.2 Bias by inaccuracy 
 
As the Head of Editorial Standards determined that the programme was duly accurate, 
this point of complaint necessarily fell away. 
 
2.3 Biased depiction of competing theories 
 
The Head of Editorial Standards noted that the ESC had previously found that, 
considering the difficulty and complexity of the programme‘s subject matter, the 2007 
edition of the programme had provided a fair and open-minded presentation of the 
various theories and had met the Guidelines‘ requirements on due impartiality.  
 



 16 

Also noting that all contributors to the 2011 edition (except Dylan Avery) had 
confirmed that their original contributions accurately reflected their current views, the 
Head of Editorial Standards agreed with the ECU that the programme‘s depiction of the 
various conspiracy theories had been appropriate, since it broadly mirrored that of the 
original programme. 
 
With regard to complainants‘ specific complaints of biased depiction, the Head of 
Editorial Standards adopted the ECU‘s findings, and felt there was little she could 
usefully add to its analysis.  
She therefore concluded that there was insufficient evidence to suggest that any 
appeal had a reasonable prospect of success on this ground, or that it would be 
appropriate for any appeal to proceed to the ESC. 
 
2.4 Bias by omission 
 
Issues concerning the selection of programme content required the Head of Editorial 
Standards to consider the crucial distinction between the respective roles of the BBC 
Trust and the BBC Executive Board. Article 7 of the BBC‘s Royal Charter24 states: 
 

… the main roles of the Trust are in setting the overall strategic direction of the 
BBC, including its priorities, and in exercising a general oversight of the work of 
the Executive Board. The Trust will perform these roles in the public interest, 
particularly the interest of licence fee payers. The Executive Board has 
responsibility for delivering the BBC‘s services in accordance with the priorities 
set by the Trust and for all aspects of operational management … 

 
Article 9(3) of the Royal Charter states: 
 

… the Trust must not exercise or seek to exercise the functions of the Executive 
Board. 

 
Article 38(1)(b) of the Royal Charter states: 
 

The Executive Board … is responsible for … the direction of the BBC‘s editorial 
and creative output. 

 
In the Head of Editorial Standards‘ view, the programme makers‘ exercise of their 
editorial judgement in relation to the scope of the programme and the choice of 
contributors concerned the direction of the BBC‘s editorial and creative output, and 
was consequently a matter in which the Trust could not involve itself—unless, 
exceptionally, the exercise of that editorial judgement had given rise to a specific 
breach of the Editorial Guidelines, or to a regulatory issue. 
 

                                                 
24 The text of the BBC‘s Royal Charter and its Agreement with the Secretary of State for Culture, Media 
and Sport (and of amendments to the latter) can be found at: 

www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how_we_govern/charter_and_agreement/index.shtml 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how_we_govern/charter_and_agreement/index.shtml


 17 

The Head of Editorial Standards therefore went on to consider whether the scope of 
the programme (ie, the breadth and depth of its coverage of competing theories) or 
the choice of contributors had given rise to any potential breach of the Impartiality 
Guidelines. She noted that, with regard to the choice of contributors and arguments in 
the 2007 edition, the ESC had stated: 
 

As to the choice of contributors, the Committee was satisfied that the 
programme had provided appropriate and relevant representatives from both 
sides of the argument to articulate the various views.  
The Committee recognised that with such contentious views being presented 
not every viewer would be pleased with the choice of contributors. 
Nevertheless, the Committee was satisfied, having considered the programme 
as a whole, that the various arguments of the theories highlighted had been 
sufficiently articulated to ensure that the lay viewer would have been provided 
with enough information to have had a basic understanding of the arguments 
for each of the theories presented. 
… 
The Committee, while it accepted that the individual complainants did not 
necessarily agree with the choice of representative for their views, was satisfied 
that the production team had ensured that the contributors had appropriate 
credentials to provide an authoritative view of the conspiracy theorists 
arguments. 

 
The Head of Editorial Standards also noted that the ratio of contributors who favoured 
the official version of events to those who preferred alternative theories was 
approximately the same in the 2011 edition (15:4 respectively, according to one 
complainant) as in the 2007 edition (13:3 respectively, according to one complainant). 
In her view, the programme had set out to present the leading and most popular 
alternative theories, not to adjudicate upon the veracity of any of the competing 
versions of events or to conduct an exhaustive forensic inquiry into 9/11. In her view, 
this was a legitimate exercise of editorial judgement. So far as the selection of 
contributors and arguments was concerned, as the 2011 edition broadly matched the 
2007 edition in this regard, she considered that the ESC‘s finding (ie, that there had 
been no breach of the Impartiality guidelines in this regard) was equally applicable in 
this instance. 
 
The Head of Editorial Standards also took the view that there was no evidence to 
suggest that the programme makers‘ exercise of their editorial judgement had given 
rise to any regulatory issue, and therefore concluded that this was not a matter in 
which the Trust could involve itself. 
 
 
 
 
 
 
 
 



 18 

3. Harm and offence 
 
With regard to the allegation that the programme had contained an image of very brief 
duration which the complainant perceived to be a mockery of alternative theorists‘ 
arguments, the Head of Editorial Standards noted that, as well as potentially engaging 
the Editorial Guidelines on Harm and Offence, this issue potentially concerned clause 
46(2)(a)(v) of the BBC Agreement with the Secretary of State, which referred to the 
provisions of section 319(2)(l) of the Communications Act 2003, as follows: 
 

46. Programme Code Standards 

… 
(2) ―Relevant Programme Code Standards‖ means those standards for the time 
being set under section 319 of the Communications Act 2003— 

(a) which relate to the objectives set out in the following paragraphs of 
subsection (2) of that section, that is to say— 
… 

(v) paragraph (l) (refraining from use of techniques which exploit 
the possibility of conveying a message to viewers or listeners, or of 
otherwise influencing their minds, without their being aware, or 
fully aware, of what has occurred), but 

(b) only to the extent that they do not concern the accuracy or 
impartiality of the content of any programme included in the UK Public 
Broadcasting Services. 

 
An independent editorial adviser had viewed the programme and captured six frames 
of the image in question. These are reproduced at Annex 5 below. The image 
appeared at the beginning of the programme as one of a succession of brief (although 
perhaps not ―very brief‖) images relating to 9/11. The Head of Editorial Standards 
noted that the complainant had reproduced just the right-hand portion of the image in 
question, which in her view did not give an accurate sense of what the whole image 
conveyed. The complainant had also reproduced just one frame of the image, which 
had similarly failed to convey the fact that the image was not static, but dynamic. 
 
In the Head of Editorial Standards‘ view, the image in question, while admittedly being 
indistinct, bore no resemblance to a horse or to any part thereof. She therefore 
concluded that there was insufficient evidence to suggest that any appeal had a 
reasonable prospect of success on this ground, or that it would be appropriate for any 
appeal to proceed to the ESC. 
 
4. Fairness, contributors and consent 
 
In order to establish a potential breach of the Fairness Guidelines, a complainant must 
show that they had personally been treated unfairly (since the BBC will only consider 
first party fairness complaints – this is referred to in the Editorial Complaints 
Procedure).  
 



 19 

As the alleged unfairness did not concern any of the complainants personally, the Head 
of Editorial Standards took the view that there was insufficient evidence to suggest 
that any appeal had a reasonable prospect of success on this ground, or that it would 
be appropriate for any appeal to proceed to the ESC. 
 
Although it was not necessary for the Head of Editorial Standards to express a view on 
this point, she wanted to point out that programmes‘ compliance with editorial 
standards was to be judged according to what had actually been transmitted, not what 
had allegedly been left out. With regard to the complaint concerning Professor Harrit, 
the Head of Editorial Standards felt the Trustees would agree that he had been given 
ample opportunity to express his views. She also felt the Trustees would agreed with 
the ECU that the programme had not implied that Mr Avery and his colleagues were 
motivated merely by commercial gain, and had not depicted alternative theorists as 
―heartless individuals‖. For these reasons, she concluded that there was insufficient 
evidence to suggest that any appeal had a reasonable prospect of success on this 
ground, or that it would be appropriate for any appeal to proceed to the ESC. 
 
5. War, terror and emergencies 
 
The Head of Editorial Standards felt that the programme had not only been duly 
accurate, but that that it had also scrupulously applied the principles of accuracy and 
impartiality in covering an international emergency (see above for why she thought the 
Trustees would not find any breaches of the accuracy and impartiality guidelines). She 
therefore concluded that there was insufficient evidence to suggest that any appeal 
had a reasonable prospect of success on the grounds of breaching the guidelines on 
war, terror and emergencies, or that it would be appropriate for any appeal to proceed 
to the ESC. 
 
6. Editorial integrity and independence from external interests 
 
The Head of Editorial Standards noted that, according to the Editorial Guidelines, the 
BBC's reputation, in the UK and around the world, was based on its editorial integrity 
and independence. The Guidelines stipulated that audiences must be able to trust the 
BBC and be confident that its editorial decisions were not influenced by outside 
interests, political or commercial pressures, or any personal interests. The Head of 
Editorial Standards also noted that the BBC must be independent from outside 
interests and arrangements which could undermine its editorial integrity. 
 
In the Head of Editorial Standards‘ view, complainants had adduced no evidence in 
support of any breach of this section of the Guidelines, other than the general 
allegation, unsupported by any further particulars or evidence, that the BBC had 
received money from the US State Department. She therefore concluded that there 
was insufficient evidence to suggest that any appeal had a reasonable prospect of 
success on this ground, or that it would be appropriate for any appeal to proceed to 
the ESC. 
 



 20 

I shall explain the Head of Editorial Standards‘ response to complainants‘ analogous 
arguments in relation to the BBC‘s Royal Charter and Agreement under heading 8, 
―Regulatory issues‖, below. 
 
7. Accountability 
 
As the ECU had explained, its remit was limited to editorial matters, and it was 
therefore constrained from considering complaints concerning general bias or 
regulatory matters. The Head of Editorial Standards noted that the ECU had 
summarised complaints, had informed complainants of the Editorial Guidelines against 
which complaints would be considered, and had invited complainants to comment on 
its approach. She also noted that no complainant had expressed any dissatisfaction 
with the ECU‘s interpretation of its remit until after the ECU had issued its findings. 
 
The fact that, in reaching this decision, the Head of Editorial Standards had considered 
other Guidelines besides those considered by the ECU, and had also considered the 
regulatory issues that complainants had raised, did not imply that the ECU‘s 
investigation had been unduly narrow, but rather that the ECU and the Trust had 
different remits and approaches.  
For these reasons, the Head of Editorial Standards concluded that there was 
insufficient evidence to suggest that any appeal had a reasonable prospect of success 
on this ground, or that it would be appropriate for any appeal to proceed to the ESC. 
 
8. Regulatory issues 
 
The Head of Editorial standards noted complainants‘ arguments that, notwithstanding 
the provisions of Article 6(1) of the BBC‘s Royal Charter (which asserted the BBC‘s 
independence in all matters concerning the content of its output, the times and 
manner in which this is supplied, and in the management of its affairs), the BBC was 
not in fact truly independent. In support of this proposition, they cited clauses 4 and 
81 of the BBC Agreement, which, they argued, effectively made it an instrument of 
Government. The relevant provisions of the BBC‘s Royal Charter and Agreement are 
set out at Annex 4 below. 
 
In the Head of Editorial Standards‘ view, it did not follow that the BBC was not truly 
independent of Government merely because the BBC‘s independence was subject to 
certain constraints and voluntarily-assumed obligations which restricted, to some 
extent, its future freedom of action. The Head of Editorial Standards noted that 
clause 81 of the Agreement was entitled ―Defence and Emergency Arrangements‖, that 
the application of its provisions was restricted to certain exceptional circumstances, 
and that, if clause 81 were ever to be invoked, the BBC would be permitted to 
acknowledge that its editorial independence had been compromised, by making an 
announcement to that effect. 
 
The Head of Editorial Standards noted that many sovereign bodies voluntarily accepted 
restrictions on their future freedom of action, or effectively ceded or delegated their 
sovereignty to other entities for certain specific purposes, without compromising or 
forfeiting their essential sovereignty.  



 21 

The Head of Editorial Standards also noted that, like any other organisation or 
individual, the BBC‘s autonomy was also constrained by its duty to comply with the 
law. In her view, the voluntary constraints on the BBC‘s autonomy did not compromise 
its essential independence. 
 
In the Head of Editorial Standards‘ view, there was no evidence that the BBC was 
―engineering acquiescence‖ with the official version of events and thereby allowing 
itself to be used as a vehicle for US Government propaganda. Nor was there any 
evidence to support the allegation that the BBC had knowingly kept the public 
misinformed in order to gain support for war in Afghanistan, or indeed anywhere: in 
her view, complainants had failed to adduce any evidence that the BBC was failing to 
support ―informed democracy‖, as referred to in the Trust‘s former Chairman‘s preface 
to Editorial Guidelines. The Head of Editorial Standards was not persuaded that it was 
necessary for the purposes of supporting informed democracy for the BBC to have re-
broadcast Timewatch – Operation Gladio. In any event, the scheduling of programmes 
concerned the operational management of the BBC, and was by the application of 
Article 38(1)(c) of the Royal Charter a matter for the Executive Board, not the Trust. 
 
For these reasons, the Head of Editorial Standards concluded that there was 
insufficient evidence to suggest that there were any regulatory issues for the Trustees 
to consider. 
 
Your right to request a review of the Head of Editorial Standards’ decision 
 
If you wish the Trustees to review the Head of Editorial Standards‘ decision, please 
reply with your reasons by 12pm on Wednesday 27 June 2012 to Lucy Tristram, 
Complaints Advisor, at the above address or trust.editorial@bbc.co.uk. If exceptionally 
you need more time, please write giving your reasons as soon as possible. 
 
If you do ask the Trustees to review the Head of Editorial Standards‘ decision, your 
appeal will be made available to them, together with a copy of the ECU‘s stage two 
decision.  Previous findings of the ESC on this matter will also be available to them on 
request. However, the supporting e mails received from correspondents who have not 
made a complaint through the BBC‘s complaints process will not be provided. I 
anticipate that they will consider your request at their July meeting. We will aim for 
the Committee to ratify their decision later that month, although the Committee‘s usual 
practice is to ratify July findings in September (the Committee having no meeting in 
August).  Once the Committee have ratified the decision, you will be provided with it 
shortly afterwards. 
 
If the Trustees consider that your case has no reasonable prospect of success, then 
your case will close. If the Trustees disagree with the Head of Editorial Standards‘ 
view, then your case will be given to an Independent Editorial Adviser to investigate 
and we will contact you with an updated time line. 
 
 
 
 



 22 

Yours sincerely 
 
 
Natalie Rose 
Senior Editorial Strategy Adviser, Trust Unit  



 23 

Annex I 
 
Summary of the ECU’s findings 
 
The paragraph numbers below refer to the corresponding paragraphs in the summary 
of complaints in the main letter. 
 
1. Accuracy 
 
1.1  
 
The ECU was not aware that any aspect of the official version of events, as described 
by the applicable section of the programme, had changed in any material way. 
Therefore it could not conclude that it was inaccurate or misleading to suggest that the 
official version was ―unequivocal‖, regardless of whether other aspects of the official 
explanation had changed. 
1.2 

 The ECU noted that programme had included a contribution from Leslie Robertson, 
the original structural engineer on the WTC towers, who had challenged Professor 
Astaneh‘s theory and offered an alternative view. The ECU was therefore satisfied 
that the programme was appropriately balanced and that viewers would not have 
been materially misled. 

 The programme had accurately reflected the NIST report‘s conclusions on the 
collapse of WTC1 and WTC2. There was no reference to the ‗pancake theory‘, and 
only fleeting use of a graphic which had previously been used to demonstrate it. 
The ECU did not believe the graphic was misleading in context, since it was one 
brief element in a simple explanation of the official version of how the towers had 
collapsed. 

 The ECU did see how any previous views which may have been expressed by NIST 
(or its members) prior to the publication of its final report were relevant. If the 
organisation had amended its thinking as to the cause of collapse that would not 
necessarily lend weight to the theory that the towers were brought down by 
controlled explosions. 

 The ECU did not agree that Leslie Robertson‘s analysis rested on the ‗pancake‘ 
theory. Mr Robertson had expressed the view that, as a building comes down, it 
creates very high internal air pressures, resulting in the emission of gas from the 
building. Viewers would have judged this against the alternative explanations that 
were offered. 

 The ECU noted that the focus of the NIST report ―was on the sequence of events 
from the instant of aircraft impact to the initiation of collapse for each tower‖ and 
included ―little analysis of the structural behavior of the tower after the conditions 
for collapse initiation were reached and collapse became inevitable‖,25 but could not 
agree that it was necessary to provide this somewhat detailed information to the 
audience. The NIST report had said that it found ―no corroborating evidence for 
alternative hypotheses suggesting that the WTC towers were brought down by 

                                                 
25 See: www.nist.gov/customcf/get_pdf.cfm?pub_id=909017 (NCSTAR 1, September 2005) p xxxvii, 

fn 2; p 82, fn 13. 

http://www.nist.gov/customcf/get_pdf.cfm?pub_id=909017


 24 

controlled demolition using explosives‖, leaving no doubt that the official version of 
events rejected Mr Avery‘s theory. The programme had included three different 
theories as to what had caused the towers to come down, and had also reflected 
the view of the official report, and had therefore achieved the necessary balance. 

 Similarly, the ECU could not conclude that the omission of an explanation that the 
Twin Towers contained 47 uprights intermeshed with steel beams accredited to 
withstand 2,000 degrees26 was misleading. 

 The ECU noted that the programme had stated that the RJ Lee Group had taken 
about 100,000 samples and analysed them all thoroughly. In the ECU‘s view, the 
programme had not presented any ―findings‖ that the RJ Lee Group may or may 
not have published, and so the ECU could not agree that the programme had 
misrepresented any such findings. 

 
 
 

1.3 

 The ECU accepted that, if the programme had included seismic evidence, it might 
have given the audience a fuller picture and added weight to the controlled 
demolition theory. However, in a programme of limited duration, programme 
makers had to exercise editorial judgement about which information to include. The 
controlled demolition theory had been given significant air time, and viewers would 
have been in no doubt that it was one of the main alternative theories. The ECU 
could not conclude that the omission of seismic evidence would have given a 
misleading impression or led to a lack of balance, particularly bearing in mind that 
the programme might reasonably have expected to reflect views which challenged 
complainants‘ interpretation of the seismic evidence. 

 The programme had included a number of contributions from Professor Harrit, and 
had given a full and fair explanation his theory that the presence of thermite 
particles in WTC dust samples indicated the use of explosives and incendiary 
devices. Viewers would have been in no doubt that members of the 9/11 truth 
movement believed that this supported the view that the WTC towers were brought 
down by controlled explosions. The programme had previously reported the theory 
that the Twin Towers had been brought down in that way, using footage from 
Loose Change, and had also reported that people had said they had heard 
explosions. The ECU considered this sufficient to ensure that viewers were aware of 
one of the main theories put forward by the 9/11 truth movement and the 
supporting evidence. Noting that the programme had gone on to include balancing 
contributions from Professors Fruehan and Pistorius, who offered an alternative 
explanation, the ECU considered this to be both reasonable and consistent with the 
programme‘s approach to other theories. Noting that Professor Harrit was given the 
last word on the matter, the ECU concluded that it could not agree that the 
programme had discredited Professor Harrit or had failed to give him an 
appropriate opportunity to put forward his views. [This consideration also applied to 
point 2.6 below] 

 

                                                 
26 The unit of thermal measurement was not specified. 



 25 

1.4  
 
It was made clear to viewers that the computer simulations complained of provided a 
simple, visual illustration of the official version of what had happened when the planes 
hit the towers, and was not presented as the definitive version of events. Similarly, 
graphic representations from Loose Change had been used to demonstrate other 
explanations. The ECU thought that most viewers would be familiar with the use of 
graphics and would have understood their purpose in the context of such a 
programme. 
 

1.5 

 If programme duration were not a consideration, it would have added to the 
audience‘s understanding and awareness, and would arguably have lent weight to 
Professor Harrit‘s theory, if the programme had mentioned NIST‘s 
acknowledgement that WTC7 had fallen briefly at free fall. However, viewers would 
have been in no doubt that there were those who believed that the WTC towers 
were demolished by explosives, and the ECU was not persuaded that the omission 
of this aspect would have given a materially misleading impression or had led to a 
lack of due impartiality. [This consideration also applied to point 2.5 below] 

 With regard to the alleged inaccuracies concerning Professor Christoph Hoffman, 
the ECU noted that the ESC had reached its own finding on the due accuracy and 
impartiality of the 2007 edition, and that the ECU was bound by that decision. 
Furthermore, any new points about the 2007 edition were out of time. As this point 
of complaint referred to the 2007 edition, the ECU was unable to address it. 

 

1.6 

 In the ECU‘s view, the programme had established that, although the FBI and CIA 
were aware of an impending threat, the lack of co-ordination or sharing of 
intelligence meant that there was no information about the particulars of any 
attack. The claim about a lack of specific warnings was clearly attributed to the CIA 
and FBI, and so audiences would have been aware that this was the view of the 
agencies rather than an established fact. 

 Viewers would have been aware from Richard Clarke‘s contribution that there was a 
lack of co-operation between the CIA and other agencies, and were informed by 
the narration that the suspects might have been arrested if the CIA had released 
information more promptly. The ECU disagreed that the programme had failed to 
reflect concerns about the CIA‘s actions, concluded that there did not appear to be 
persuasive evidence that the CIA had knowingly allowed the 9/11 attacks to take 
place, and disagreed that this point should have been included in the programme. 

 
1.7  
 

 The programme had shown a hangar full of twisted and burned steel girders and 
other debris, with the accompanying line of script: 

 

―This is all that remains of America‘s biggest crime scene. The World Trade 
Centre consigned to a hangar in a New York suburb.‖ 

 



 26 

 The ECU did not accept that this was misleading, or that in context there was any 
requirement to provide further information about the removal of material from the 
WTC or the two other sites. 

 
1.8 

 The complainant‘s reference to a CIA agent ―swearing allegiance‖ appeared to refer 
to the contribution of former CIA analyst, Philip Mudd. The ECU took the view that 
Philip Mudd‘s comments would not have given the impression that the CIA was 
above reproach, as the complainant had claimed. In the ECU‘s opinion, Mr Mudd 
was expressing scepticism about the allegations of a cover-up. The ECU noted that 
all the other contributions in that section of the programme had come from the four 
interviewees who supported the idea of a conspiracy and who implicitly rejected 
Mr Mudd‘s view. The ECU therefore believed that the balance of this section was, if 
anything, skewed towards the views of those who rejected Mr Mudd‘s version. 

 With regard to the programme‘s reference to air traffic controllers‘ difficulties in 
locating the hijacked planes, the ECU took the view that, although it could not 
know what air traffic controllers or the military could see on their radar screens at 
the time, it could not conclude that what was said was materially inaccurate or 
misleading in context. The broad point—which the ECU considered reasonable to 
assume the audience would understand—was that there was a high degree of 
confusion and lack of specific information. The script had suggested that the 
military were searching for one plane among many, and that the plane in question 
was off course and had turned off its transponder, which would presumably make 
the plane more difficult to locate and track. 

 The ECU disagreed that the section of the programme in which it was suggested 
that military equipment ―wasn‘t designed to look inside the United States‖ was 
materially misleading. The comment was made by Colin Scoggins, air traffic 
controller with the FAA, and the ECU considered it reasonable to assume that the 
audience would understand that his was an informed view, based on personal 
experience. The ECU also thought that the recordings from the day appeared to 
support the view that there was a lack of communication between the FAA and 
NORAD, that there was a delay in getting planes off the ground, and that pilots 
were not clear where they were meant to be heading. Taking these points together, 
the ECU did not believe that Mr Scoggins‘ view about NORAD equipment was likely 
to have given a materially misleading impression. 

 The ESC has ruled that it did not consider it necessary to explore ―the ‗history of 
deceit‘ of the US government‖ in order to satisfy the requirement of the accuracy 
guidelines to ―weigh all relevant facts … to get at the truth‖. The ESC said that the 
purpose of the original programme (and equally, in the ECU‘s view, of the revised 
edition) was to consider specific theories relating to the incidents on 9/11 and not 
conspiracy theories relating to other events in US history. There was, therefore, no 
requirement to refer to previous conspiracy theories relating to the US government. 

 
2. Impartiality 
 
2.1   
 



 27 

As complaints of general bias were beyond its remit, the ECU did not consider these. 
 
2.2   
 
As the ECU had determined that the programme was duly accurate, the complaint of 
bias by inaccuracy necessarily fell away. 
 

2.3 

 In the ECU‘s view, the programme had clearly reflected the fact that there was a 
range of views on what had happened on 9/11, and viewers would have been in no 
doubt that there were those who believed that the official version of events was a 
work of fiction. The ECU believed that viewers would also have understood that 
contributors were expressing their own, genuinely held, beliefs about what had 
happened and who was responsible, and would have been able to judge for 
themselves and draw their own conclusions. The ECU could not therefore agree 
that the programme had presented the official version of events as fact. [This 
consideration also applied to point 2.5 below] 

 In the ECU‘s view, the revised programme‘s approach to the various ‗conspiracy 
theories‘ was appropriate, since it broadly mirrored that of the original. The revised 
programme had extended one of the most widely discussed new theories 
(concerning the presence of thermitic material in WTC dust), presenting both sides‘ 
views; it had included new contributions on theories that had featured in the 
original programme; all original contributors had been contacted to ensure they 
were happy for their contributions to be reused, and all except Dylan Avery had 
confirmed that their original contributions accurately reflected their current views. 
Taking these points together, the ECU could not conclude that the 2011 programme 
had failed to achieve due impartiality. 

 The ECU did not agree that the programme had denigrated contributors offering 
alternative perspectives by describing them as ‗conspiracy theorists‘. In the ECU‘s 
view, the description would not have been understood by a general audience to be 
necessarily negative or derogatory. A ‗conspiracy theory‘ was generally understood 
to refer to a situation where an official version of events was challenged, often with 
the suggestion of a cover-up or a secret plot. Supporters of such theories could 
legitimately be described as ‗conspiracy theorists‘ without this being prejudicial or 
denigrating. 

 The ECU did not believe that there was anything inherently negative in the use of 
the phrase ‗conspiracy theory‘ or ‗conspiracy theorists‘, and could not therefore 
uphold the complaint about subliminal conditioning. The programme had presented 
the views of those who maintained that there had been a government conspiracy to 
hide the truth, and of those who supported the official version of events. This had 
ensured due impartiality. 

 It seemed reasonable to the ECU for the programme to explore why some groups 
and individuals chose to question the official version of events, and to include a 
contribution from Alex Jones in which he explained the reasons for his mistrust of 
government. The ECU did not therefore have grounds to uphold this point of 
complaint. 



 28 

 The choice of what information and contributors to include was a matter of editorial 
judgement and programme makers‘ discretion. The programme had presented the 
views of Frank Spotnitz on why some people may question official versions of 
events and Alex Jones on why people may not trust their politicians and authorities. 
The ECU could not agree that the omission of a reference to the work of writers 
such as Shakespeare or Machiavelli had contributed to a lack of balance or would 
have misled the audience. The ECU could not see the relevance of the 
complainant‘s reference to ―cliquish, partisan‖ human behaviour; the programme 
had reflected that there are at least two conflicting versions of what happened on 
9/11, and viewers would have been in no doubt that there was a group of people 
who genuinely believed that 9/11 was a government conspiracy. 

 In the ECU‘s opinion, Jean O‘Connor was clearly putting forward a personal view, 
and viewers would have therefore judged her comments in this light. The ECU 
noted that the programme had included numerous contributions from both sides, 
and was satisfied that the programme had achieved the required balance and due 
impartiality. 

 

 

2.4 

 The programme had concentrated on the opinions of four of the most prominent, 
influential and respected figures in the 9/11 truth movement, who represented the 
more credible and widely-held theories, as the programme makers had felt it would 
be more informative to allow a smaller number of contributors more time to explain 
their theories, rather than attempt to cover a wider range of views in a more 
cursory manner. The ECU was satisfied that those contributors had been able to 
put forward their views and theories in detail, and at length, which ensured that the 
audience was aware of the arguments of those who opposed the official version of 
events. The ECU noted that due impartiality was not simply a question of equal 
time or numbers, and that the fact that the programme had included more 
advocates of the official version of events would not necessarily have led to a lack 
of balance. The question was whether the programme had featured a wide range of 
significant views and perspectives, and had given them due weight. The ECU noted 
that the programme had given the four ‗conspiracy theorists‘ ample time to explain 
their views, often using their own material, and that in many cases where there 
was an exchange of views, the final word had been given to the theorists. 

 The ECU noted that the ESC had found that the 2007 edition of the programme had 
reflected the mainstream theories concerning 9/11.27 The ESC was satisfied that the 
theories covered in the programme were sufficient to provide viewers with enough 
relevant information to draw their own conclusions about the activities of the US 
government in relation to 9/11. The programme had included numerous 
contributions from leading voices in the 9/11 truth movement, who were able to 
put across a credible and authoritative view of the ‗conspiracy theory‘ arguments 
and to challenge the official version of events in robust and forthright terms. 

 The ECU accepted that the programme could have included a wider range of 
contributors—including survivors, first responders, victims‘ relatives, academics, 

                                                 
27 See: www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/esc_bulletins/nov07.pdf  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/esc_bulletins/nov07.pdf


 29 

scientists, architects and firefighters—or different contributors. However, the ESC 
had previously concluded that it was reasonable for the programme to limit the 
scope of its investigation to the mainstream theories, and had ruled that the 
programme had presented the views of both sides on each of those theories in a 
manner which ensured due impartiality. The ESC had decided the programme gave 
sufficient information in support of both the various alternative theories and the 
official view to enable the audience to have a reasonable understanding of the 
various arguments. The ESC had also noted that the programme had been fair and 
open-minded in examining the evidence, weighing the material facts and presenting 
the various theories. 

 In reflecting both sides of the debate, it was necessary to include contributions 
from those who supported the official version of events. This did not amount to 
―cherry-picking‖. 

 The ECU did not believe that it was necessary to interview an explosives expert to 
contradict the official account that no explosives were present. Professor Harrit was 
described as a chemistry professor, and had stated explicitly that WTC7 was 
brought down by controlled demolition. 

 Being satisfied that the ―no plane‖ theory had been appropriately reflected (see 
further below), the ECU did not believe there was a requirement to include 
contributions from the suggested individuals whose accounts supported that theory, 
or from Pilots for 9/11 Truth, who questioned whether an inexperienced pilot or 
even a trained professional would have been able to execute the manoeuvre 
allegedly carried out by Flight 77. The ECU could not therefore uphold this point of 
complaint. 

 The ECU accepted that the programme could have interviewed those who had lost 
relatives on 9/11, but, in the context of the programme, could not conclude that 
the omission of such interviews had led to a lack of due impartiality. 

 For reasons discussed above, the ECU could not conclude that there was a 
requirement to interview members of the 9/11 Consensus Panel, although it noted 
that contributor Professor Harrit was a member thereof. 

 
2.5 

 The ECU noted that the fact that eye-witnesses had reported hearing explosions, or 
what they took to be explosions, had been reflected in the programme as follows: 

 

―Reports of loud bangs and the sudden collapse of the buildings are taken as 
proof of explosives‖. 

 

Therefore the ECU could not agree that this fact had been omitted. 

 The ECU noted that the programme had presented several theories about why the 
WTC towers had collapsed, and could not agree that the fact that the cause was 
disputed had not been acknowledged, or that the official explanation had been 
presented as fact. [This consideration also applied to point 2.3 above] 

 In light of the ESC‘s conclusion that the 2007 edition of the programme had 
reflected the mainstream ‗conspiracy theories‘, the ECU considered it reasonable to 
conclude that the approach of the 2011 edition to the various theories was 
appropriate, since it broadly mirrored that of the original. The ECU could not 
therefore conclude that there was a requirement to question why some evidence 



 30 

from the Twin Towers was allegedly not preserved or why standard investigating 
procedures were allegedly not followed. 

 The programme‘s narrative, together with the inclusion of extracts from Loose 
Change and Professor Harrit‘s explanation of the collapse of WTC7, was sufficient 
to ensure that viewers understood the evidence in support of the controlled 
demolition theory. 

 
2.6 

 The ECU concluded that it could not agree that the programme had discredited 
Professor Harrit or had failed to give him an appropriate opportunity to put forward 
his views. [This consideration also applied to point 1.3 above] 

 In explaining why he thought scientists had not challenged Professor Harrit, 
Professor Chris Pistorius described Professor Harrit‘s paper or conclusions as 
―frankly irrelevant‖. Viewers would have been aware that was Professor Pistorius‘s 
professional opinion. The programme had previously included a lengthy contribution 
from Professor Harrit, in which he set out his theory, and had given the final word 
on the issue to Professor Harrit. This was sufficient to ensure the necessary due 
impartiality. 

 

2.7 

 The programme had referred to the lack of available video footage of the Pentagon 
strike, and had also established that the footage that had been released was 
inconclusive. In the ECU‘s opinion, viewers would have understood that there were 
those who believed that the damage at the Pentagon was inconsistent with a 
passenger plane strike, and that video and photographic evidence had failed to 
show any evidence of such a plane. 

 The ECU could not agree that there was a requirement for the programme to 
question why further footage has not been released, or to include the FBI‘s 
explanation why it had not done so. Viewers would have been well aware that the 
footage that had been released was of poor quality and that the FBI has resisted 
calls to release further material, and would have been able to draw their own 
conclusions.  

 The ECU did not believe that the omission of information relating to the missile 
batteries protecting the Pentagon would have led to a materially misleading 
impression being given to the audience. 

 The ECU noted: that the report by the National Transportation Safety Board (NTSB) 
into Flight 77‘s Cockpit Voice Recorder28 had found that ―No undamaged or usable 
segments of recording tape were found in the CVR recorder‖; and that Pilots for 
9/11 Truth had ―concluded that the information in these NTSB documents does not 
support, and in some instances factually contradicts, the official government 
position that American Airlines Flight 77 struck the Pentagon on the morning of 
September 11, 2001‖.29 However, since the programme had explained the leading 
theory among the 9/11 truth movement (ie, that no passenger plane had hit the 

                                                 
28 See: www.scribd.com/doc/14780831/T8-B18-NTSB-Documents-1-of-3-Fdr-CVR-Cockpit-Voice-
Recorder-Reports-AA-77-and-UA-93-Paperclipped-Together260  
29 See: www.pilotsfor911truth.org/pressrelease.html  

http://www.scribd.com/doc/14780831/T8-B18-NTSB-Documents-1-of-3-Fdr-CVR-Cockpit-Voice-Recorder-Reports-AA-77-and-UA-93-Paperclipped-Together260
http://www.scribd.com/doc/14780831/T8-B18-NTSB-Documents-1-of-3-Fdr-CVR-Cockpit-Voice-Recorder-Reports-AA-77-and-UA-93-Paperclipped-Together260
http://www.pilotsfor911truth.org/pressrelease.html


 31 

Pentagon), the ECU could not conclude that it was necessary to include details of a 
―black box‖ which was either genuine (in which case a passenger jet must have hit 
the Pentagon) or was in no way related to whatever did hit the building. 

 The programme‘s inclusion of contributors‘ sceptical comments would have ensured 
that viewers were aware that the 9/11 truth movement did not believe that a 
passenger plane was responsible for the damage to the Pentagon. The programme 
had also given due weight to the available video and photographic evidence. The 
programme had reflected the fact that some believed the damage had been caused 
by a pilotless drone or a missile, and had analysed the limited video evidence and 
explained that it was inconclusive. The programme had also shown photographs 
taken shortly after the explosion, including ones which appeared to show windows 
intact. One such photograph was accompanied by the soundtrack of the Loose 
Change film which questioned how a plane had hit the building ―without leaving 
any substantial wreckage on the outside‖. The ECU was satisfied that the ―no 
plane‖ theory had been appropriately reflected, and did not believe there was a 
requirement to include contributions from the other eye-witnesses that 
complainants had suggested. The ECU could not therefore uphold this point of 
complaint. 

 Taking the comment ―If a large passenger jet crashed into the Pentagon why was 
the hole in the exterior wall apparently so small?‖ in context, the presenter was 
clearly summarising some of the alternative theorists‘ concerns, and the ECU could 
not conclude that this was evidence of bias or that the audience would have been 
given the misleading impression that that the hole in the Pentagon wall was not the 
size that it appeared to be. 

 The ECU did not consider the Pentagon‘s status as a crime scene to be relevant to a 
consideration of the various theories about what had happened there or elsewhere. 

 
2.8  
 
As the programme had not referred to the making of any mobile phone calls from 
Flight 93, the ECU could not conclude that there was any requirement to address the 
question of whether this was possible in 2001. 
 

2.9 

 While complainants regarded many contributors as biased because of their 
association with the establishment or the US government, that did not mean that 
their views should be excluded. The requirement was to ensure that contributors 
were appropriately and accurately described, so that the audience could judge their 
comments accordingly. The ECU was satisfied that this was the case. 

 The complainant appeared to be suggesting that all publicly funded bodies could 
not be independent of government control or influence, which in the ECU‘s view 
was not something which was generally accepted or acknowledged. The ECU could 
not agree that there was a requirement to mention that Purdue University received 
funding from the National Science Foundation (NSF), which was in turn funded by 
the US government. The ECU was unaware of any evidence that the computer 
simulations had been commissioned by the US government or funded by any 
government body. Noting that the NSF acted independently of government, and in 



 32 

the absence of any evidence that the university‘s funding had influenced the 
research findings, the ECU could not agree that the omission of this information 
would have given the audience a materially misleading impression. The ECU also 
considered it important to bear in mind that the computer animation was used to 
illustrate the official version of events, as was made clear to viewers, and that it 
was not presented as definitive. 

 Professor Astaneh‘s research into the Twin Towers was sponsored by the National 
Science Foundation.30 The ECU did not believe that an individual‘s receipt of 
funding from an independent government agency was relevant information that the 
programme should have disclosed. 

 Similar considerations applied to Professors Fruehan and Pistorius. 
 While the ECU was not in a position to assess the veracity of Allyn Kilsheimer‘s 

contribution, it could not agree that it was necessary for the programme to have 
referred to any links he may have had with the Department of Defense: 
o Mr Kilsheimer‘s eye-witness account was far from unique: indeed, the 

programme had included a contribution from an FBI agent who gave a similar 
account. 

o The programme‘s description of Mr Kilsheimer‘s experience, combined with the 
nature of what he said, was sufficient to ensure that the audience would have 
understood that he supported the official version of events, thereby meeting the 
requirement of Guideline 4.4.14: 

 

we may need to make it clear to the audience when contributors are 
associated with a particular viewpoint, if it is not apparent from their 
contribution or from the context in which their contribution is made. 
[emphasis added] 
 

The ECU could not conclude that the audience would have been given a misleading 
impression of Mr Kilsheimer‘s opinion or would have given his views undue weight, 
or that they would have judged his contribution in a materially different way if the 
programme had referred to any link he may have/had with the Department of 
Defense. 

 Having reviewed the additional information that the complainant had provided 
about Mr Kilsheimer, the ECU did not believe that there was sufficient persuasive 
evidence of any association with the Pentagon or US government departments to 
make it necessary for the programme to have referred to this. 

 
2.10 

 The ECU was not persuaded that the comments of members of the 9/11 
Commission, such as Thomas Kean, Bob Kerrey et al, could be taken as proof that 
the official account of 9/11 had been largely discredited by panel members. While 
noting that certain Commission members had criticised shortcomings in the 
investigative process, the lack of co-operation from agencies such as the CIA, and 
the fact that some of the Commission‘s recommendations had not been adopted, 
the ECU was unaware of any evidence that any key or significant Commission 
members had questioned the Commission‘s over-arching findings or the version of 

                                                 
30 www.ce.berkeley.edu/~astaneh/WTC/wtc-studies.html  

http://www.ce.berkeley.edu/~astaneh/WTC/wtc-studies.html


 33 

events which it had set out. In the ECU‘s view, John Farmer had appeared to 
dismiss any suggestion that 9/11 was a government conspiracy. 

 The ECU was not aware that NIST had withdrawn its primary conclusions. It 
seemed to the ECU that the programme had provided a reasonable and accurate 
summary of the official explanation for the towers‘ collapse: it reflected NIST‘s 
explanation that fires in the towers had weakened the columns, which caused the 
floors to sag, which pulled the columns inwards and reduced their capacity to 
support the building above, as a result of which the top of the building had tilted 
and begun its descent. 

 
2.11  
 
The purpose of the programme was to consider specific theories relating to the events 
of 9/11. The ECU could not agree that there was any requirement to refer to the 
allegedly suspicious deaths or that the omission of any such reference amounted to a 
lack of due impartiality. 
 
2.12 

 In the ECU‘s view, the audience would have understood that the fact that a military 
training exercise was underway had added to the confusion and contributed to the 
delay in responding to the hijacking. Although the number of exercises taking place 
might not be considered ―routine‖, the ECU was not persuaded that the extent of 
the exercise would have had a material effect on the audience‘s understanding. 

 The programme had made it clear that the military response on 9/11 was confused, 
and had included the allegation that the then Vice-President, Dick Cheney, had 
ordered the US military not to intercept the planes. The ECU could not therefore 
conclude that the omission of further discussion of procedural changes was material 
to the audience‘s understanding. 

 The ECU could not conclude that the omission of any reference to former Secretary 
of Transportation Norman Mineta‘s evidence to the 9/11 Commission had led to a 
lack of accuracy or due impartiality. Given that there were two contradictory 
interpretations of Mr Mineta‘s evidence, the ECU could not conclude that it was 
necessary for the programme to refer to this, or that the omission of any reference 
to Mr Mineta‘s evidence had led to a lack of due accuracy or due impartiality. 

 It was not reasonable to expect every aspect of all the various conspiracy theories 
about 9/11, including allegations concerning the Pakistani Secret Intelligence 
Service, to be incorporated into an hour-long documentary. The programme had 
reflected the mainstream theories about the events leading up to 9/11, what 
happened on the day itself and what took place in the days that followed. This was 
sufficient to ensure due accuracy and due impartiality. 

 The programme had included a comment from Alex Jones on the subject of 
distrusting and questioning government, followed by brief news clips of former 
Presidents Nixon, Clinton and Bush, and of Oliver North, which in the ECU‘s view 
gave credence and context to Mr Jones‘s case. The sequence was followed by a 
comment from Frank Spotnitz, asking where one should turn if one could not trust 
government leaders. The ECU regarded this as appropriately balanced. The 
programme had ended by offering a summary of the evidence, including a 



 34 

statement by the narrator that the evidence did not support the conspiracy 
theories. The ECU noted that the Editorial Guidelines on Impartiality allowed for 
programmes to provide ―provide professional judgements, rooted in evidence‖, and 
was satisfied that it was reasonable for the programme to conclude by offering a 
considered assessment while also including the views of those who took a different 
view. 

 The ECU was not suggesting that the copious additional information supplied by 
one complainant (on matters such as the number of training exercises and the 
influence this had on response times, changes to various protocols, the 
whereabouts of Donald Rumsfeld, apparent discrepancies in timings, etc) was not 
relevant; however, this could not have been dealt with briefly, if it were to be 
covered in the depth the complainant had indicated. A balanced and impartial 
analysis of the evidence cited may have given viewers a more complete picture, but 
its absence did not give a misleading impression. 

 
 
3. Harm and offence 
 
The ECU was not persuaded that the somewhat obscured image in question would 
have carried the weight or influence that the complainant had suggested. 
 
4. Fairness, contributors and consent 
 

 The manner in which an interview was conducted fell beyond the ECU‘s remit, 
which was limited to the material that was included in the final programme. The 
ECU noted in passing that the programme had included a number of lengthy 
contributions from Professor Harrit, in which he expressed his theory on the 
collapse of WTC7 and commented on how this had been received. The programme 
had not included any comments by Professor Harrit on broader issues about the 
events of 9/11. 

 The ECU was not persuaded that the depiction of Mr Avery and his colleagues had 
given the impression that they were motivated by commercial gain rather than a 
commitment to challenging the official version of what had happened on 9/11, and 
could not agree that the programme had sought to discredit them. 

 The ECU disagreed that the programme‘s conclusion had presented those who 
questioned the official version of events as ―heartless individuals‖. In the closing 
moments of the programme, both Alex Jones and Professor Harrit had explained 
why they continued to put forward their theories. The programme had ended by 
suggesting that any continued uncertainty would be distressing to the victims‘ 
families, which the ECU considered to be a reasonable conclusion, regardless of 
what version of events one believed. 

 
5. War, terror and emergencies 
 
The ECU did not make any express findings in respect of this section of the guidelines. 
It was, however, implicit in its other findings that the ECU was satisfied that, in all the 
circumstances, the requirements of due accuracy had been met. 
 



 35 

6. Editorial integrity and independence from external interests 
 
The ECU did not make any express findings in respect of this section of the Guidelines, 
as complainants had framed their complaints in terms of breaches of the Royal Charter 
and Agreement, which set out the constitutional basis of the BBC and which were 
therefore beyond the ECU‘s remit. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 36 

Annex 3 

 
Applicable Editorial Guidelines 

 
Accuracy 

Introduction 

The BBC is committed to achieving due accuracy. This commitment is fundamental to 
our reputation and the trust of audiences, which is the foundation of the BBC. It is also 
a requirement under the Agreement accompanying the BBC Charter. 
 

The term ‗due‘ means that the accuracy must be adequate and appropriate to the 
output, taking account of the subject and nature of the content, the likely audience 
expectation and any signposting that may influence that expectation. 
 

Therefore, we do all we can to achieve due accuracy in all our output, though its 
requirements may vary. The due accuracy required of, for example, drama, 
entertainment and comedy, will not usually be the same as for factual content. The 
requirements may even vary within a genre, so the due accuracy required of factual 
content may differ depending on whether it is, for example, factual entertainment, 
historical documentary, current affairs or news. 
 

Accuracy is not simply a matter of getting facts right. If an issue is controversial, 
relevant opinions as well as facts may need to be considered. When necessary, all the 
relevant facts and information should also be weighed to get at the truth. 
 

… 
 

Principles 

We must do all we can to ensure due accuracy in all our output. 
 

All BBC output, as appropriate to its subject and nature, must be well sourced, based 
on sound evidence, thoroughly tested and presented in clear, precise language. We 
should be honest and open about what we don‘t know and avoid unfounded 
speculation. 
 

Claims, allegations, material facts and other content that cannot be corroborated 
should normally be attributed. 
 

The BBC must not knowingly and materially mislead its audiences. We should not 
distort known facts, present invented material as fact or otherwise undermine our 
audiences‘ trust in our content. 
 
 

Impartiality 

Introduction 

Impartiality lies at the heart of public service and is the core of the BBC‘s commitment 
to its audiences. It applies to all our output and services - television, radio, online, and 



 37 

in our international services and commercial magazines. We must be inclusive, 
considering the broad perspective and ensuring the existence of a range of views is 
appropriately reflected. 
 

The Agreement accompanying the BBC Charter requires us to do all we can to ensure 
controversial subjects are treated with due impartiality in our news and other output 
dealing with matters of public policy or political or industrial controversy. But we go 
further than that, applying due impartiality to all subjects. However, its requirements 
will vary. 
 

The term ‗due‘ means that the impartiality must be adequate and appropriate to the 
output, taking account of the subject and nature of the content, the likely audience 
expectation and any signposting that may influence that expectation. 
 

Due impartiality is often more than a simple matter of ‗balance‘ between opposing 
viewpoints. Equally, it does not require absolute neutrality on every issue or 
detachment from fundamental democratic principles. 
 

… 
 

Breadth and Diversity of Opinion 

Across our output as a whole, we must be inclusive, reflecting a breadth and diversity 
of opinion. We must be fair and open-minded when examining the evidence and 
weighing material facts. We must give due weight to the many and diverse areas of an 
argument. 
 

Breadth and diversity of opinion may require not just a political and cultural range, but, 
on occasions, reflection of the variations between urban and rural, older and younger, 
poorer and wealthier, the innovative and the status quo, etc. It may involve 
exploration of perspectives in different communities, interest groups and geographic 
areas. 
 

Due Weight 

Impartiality does not necessarily require the range of perspectives or opinions to be 
covered in equal proportions either across our output as a whole, or within a single 
programme, web page or item. Instead, we should seek to achieve ‗due weight‘. For 
example, minority views should not necessarily be given equal weight to the prevailing 
consensus. 
 

Nevertheless, the omission of an important perspective, in a particular context, may 
jeopardise perceptions of the BBC‘s impartiality. Decisions over whether to include or 
omit perspectives should be reasonable and carefully reached, with consistently applied 
editorial judgement across an appropriate range of output. 
 

… 
 

Controversial Subjects 

We must apply due impartiality to all our subject matter. However, there are particular 
requirements for ‗controversial subjects‘, whenever they occur in any output, including 
drama, entertainment and sport. 
 



 38 

A ‗controversial subject‘ may be a matter of public policy or political or industrial 
controversy. It may also be a controversy within religion, science, finance, culture, 
ethics and other matters entirely. 
 

In determining whether subjects are controversial, we should take account of: 

 the level of public and political contention and debate 
 how topical the subjects are 
 sensitivity in terms of relevant audiences‘ beliefs and culture 
 whether the subjects are matters of intense debate or importance in a particular 

nation, region or discrete area likely to comprise at least a significant part of the 
audience  

 a reasonable view on whether the subjects are serious 
 the distinction between matters grounded in fact and those which are a matter of 

opinion. 
 

… 
 

When dealing with ‗controversial subjects‘, we must ensure a wide range of significant 
views and perspectives are given due weight and prominence, particularly when the 
controversy is active. Opinion should be clearly distinguished from fact. 
 

… 
 

Government Information 

Any approach by a government department to relay official messages or information 
films which involve a degree of public policy or political controversy must be referred to 
Chief Adviser Politics. 
 

News, Current Affairs and Factual Output 

We should not automatically assume that contributors from other organisations (such 
as academics, journalists, researchers and representatives of charities) are unbiased 
and we may need to make it clear to the audience when contributors are associated 
with a particular viewpoint, if it is not apparent from their contribution or from the 
context in which their contribution is made. 
 
 

Harm and offence 

 
Images of Very Brief Duration 

We must not use any techniques which exploit the possibility of conveying a message 
to viewers or listeners, or otherwise influencing their minds, without their being aware, 
or fully aware, of what has occurred. Such techniques could include images of very 
brief duration. 
 
 

Fairness, Contributors and Consent 

 



 39 

Introduction 

The BBC strives to be fair to all - fair to those our output is about, fair to contributors, 
and fair to our audiences. BBC content should be based on respect, openness and 
straight dealing. We also have an obligation under the Ofcom Broadcasting Code to 
‗avoid unjust or unfair treatment of individuals or organisations in programmes‘. (Rule 
7.1, Ofcom Broadcasting Code) 
 

… material inaccuracies in the way people are referred to, or featured, may risk 
causing unfairness. 
 
 

War, Terror and Emergencies 

 
Introduction 

The BBC has a special responsibility to its UK and international audiences when 
reporting conflict including wars, acts and planned acts of terror, sieges and 
emergencies. Large numbers of people across the world access our services for 
accurate news and information. They also expect us to help them make sense of 
events by providing context and impartial analysis and by offering a wide range of 
views and opinions. 
 

At such times, when there may be conflicting information and opinions, and with 
reliable information hard to come by, we need to be scrupulous in applying our 
principles of accuracy and impartiality. 
 
 

Editorial Integrity and Independence from External 
Interests 

 
Introduction 

The BBC's reputation, in the UK and around the world, is based on its editorial integrity 
and independence. Our audiences must be able to trust the BBC and be confident that 
our editorial decisions are not influenced by outside interests, political or commercial 
pressures, or any personal interests. 
 

… 
 

Principles 

We must be independent from outside interests and arrangements which could 
undermine our editorial integrity. 
 

We must not endorse or appear to endorse any other organisation, its products, 
activities, services, views or opinions. 
 
 

Accountability 



 40 

 
Feedback and Complaints 

… 
 

When considering complaints on substantive matters the BBC must provide adequate 
reasoning for its decision, setting this reasoning within the context of any relevant BBC 
guidelines. 
 



 41 

Annex 4 

 
Royal Charter 
 

 

6. The independence of the BBC 

(1) The BBC shall be independent in all matters concerning the content of its 
output, the times and manner in which this is supplied, and in the management 
of its affairs. 
(2) Paragraph (1) is subject to any provision made by or under this Charter or 
any Framework Agreement or otherwise by law.31 

 
 
 

Agreement with the Secretary of State 
 
 

THE BBC’S PUBLIC PURPOSES 
… 
 

4. The Independence of the BBC 

The parties to this Agreement32 affirm their commitment to the independence of 
the BBC as stated in article 6 of the Charter. By entering into this Agreement, 
the BBC has voluntarily assumed obligations which restrict, to some extent, its 
future freedom of action. 
… 
 

SOME GENERAL OBLIGATIONS OF THE BBC 

81. Defence and Emergency Arrangements 

(1) Any Government Minister— 
(a) may request that the BBC broadcast or otherwise distribute any 
announcement, and 
(b) may, if that Minister has requested that the announcement be 
broadcast or otherwise distributed on television or by means of an online 
service, request that the BBC accompany that announcement with a 
visual image (moving or still) of anything mentioned in the 
announcement. 

(2) If it appears to any Government Minister that an emergency has arisen, that 
Minister may request that the BBC broadcast or otherwise distribute any 
announcement or other programme. 

                                                 
31 See: www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf  
32 Namely, the Secretary of State for Culture, Media and Sport, and the BBC. 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf


 42 

(3) A request under paragraph (1) or (2) must be made in writing, and the 
BBC— 

(a) must comply with the request, 
(b) must meet the cost of doing so itself, and 
(c) may, when broadcasting or distributing the announcement or other 
programme, announce that it is doing so pursuant to such a request. 

(4) The Secretary of State may give the BBC a direction in writing that the BBC 
must not broadcast or otherwise distribute any matter, or class of matter, 
specified in the direction, whether at a time or times so specified or at any time. 
(5) The BBC may, if it wishes, announce that such a direction has been given, 
varied or revoked.33 

 

                                                 
33 See: www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/agreement.pdf  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/agreement.pdf


 43 

Annex 5 

 
 

1  

 

2  

 

3  

 



 44 

4  

 

5  

 

6  

 


